Tips / Blog

Our tips & inspiration

Our many years of experience have taught us a lot! We are happy to share our tips and tricks with you, because sharing is caring.

by Hans Hantson 26 Nov, 2020
Kan je je nog herinneren wanneer je laatst een reis boekte in een fysiek reisbureau? Vroeger trokken we massaal naar reiskantoren in de buurt om een zonnige all-in vakantie te boeken in Spanje, een skivakantie naar de Franse Alpen, of een citytrip naar het romantische Milaan. Maar sinds vakantieliefhebbers toegang hebben tot het world wide web, is er heel wat veranderd in de reissector. Van de ene dag op de andere konden luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties via het internet direct aan de klant verkopen. Hierdoor werden reisagenten overbodig, en verloren zij veel klanten… Maar ook bij luchtvaartmaatschappijen werd al snel de wind uit de vleugels genomen door market disruptors. Neem bijvoorbeeld booking.com, een website waar mensen rechtstreeks een accommodatie kunnen boeken en zelf prijzen kunnen vergelijken. Of Airbnb, een app waarop je een deel van je huis of een tweede verblijf tijdelijk kan verhuren aan vakantiegangers. Dit verstoorde dan weer de markt van de hotels. Digitale transformatie sluit (vliegtuig)deuren, maar opent ook nieuwe Door de komst van het internet en andere marktverstoorders werd de reissector genoodzaakt om afscheid te nemen van oude gewoontes, en nieuwe te creëren. Maar door simpelweg een nieuwe aanpak te formuleren, en het daarbij te houden, word je geen hoogvlieger. Klanten verwachten vandaag namelijk een persoonlijke relatie, waarin je op de hoogte bent van zijn verwachtingen en voorkeuren. Dat je weet dat je klant graag een weekje naar de zon wil, maar daar geen huilende baby’s aan het zwembad wil horen, en je dus enkel adult only hotels aanprijst. Of dat je klant geniet van een mooi uitzicht, en je hem daarom een plekje geeft aan het raam tijdens het vliegen. Met zulke inzichten kan jij als organisatie ervoor zorgen dat het spannend avontuur van een reis al start bij het boeken ervan. Jij hebt impact op de beleving van de klant, en die kan je maar beter optimaal benutten. Spring op het vliegtuig naar de toekomst AI, managed services, IoT, VR, big data-gestuurde analyses, … Elke dag ontwikkelen er nieuwe technologieën, en jouw KMO of non-profitorganisatie heeft ze nodig om snel te kunnen reageren, en voor te blijven op concurrenten. Als de bliksem van start gaan, hals over kop? Die vlieger gaat niet op! Met Octopii willen we jouw bedrijf, stap voor stap, digitaal transformeren, met een goed doordachte aanpak. Een digitale transformatie is een ontwikkeling, en heel je bedrijf en alle afdelingen moeten mee ontwikkelen. We betrekken je team, geven je advies over welke technologische oplossing het best bij jouw organisatie past, en waken mee over het project. No more fear of market disruptors, be one yourself!
by Hans Hantson 26 Nov, 2020
Eén simpel idee dat een enorme impact op de markt had, dat realiseerde Dollar Shave Club. Zo’n 10 jaar geleden gooide het bedrijf het roer om door mensen niet naar de scheermesjes te laten komen, maar de scheermesjes naar de mensen te brengen. Op basis van een abonnement - waarvoor klanten slechts 1 dollar per maand moesten betalen - kregen ze een aantal scheermesjes thuis toegestuurd. Gedaan met zoeken in de winkel, gedaan met twijfelen over welke je moet nemen, en vooral, gedaan met jezelf eraan te herinneren dat je ze moet meenemen. Kortom, Dollar Shave Club zet de consument centraal op een nieuwe en innoverende manier. Na vijf jaar werd DSC overgenomen door Unilever en telden zij er een som van 1 miljard dollar voor neer. Op dat moment had de nieuwe speler 8% marktaandeel gestolen van Gillette. De welbekende concurrent stond erbij en keek ernaar… Marktverstoorders zijn ook maar ‘gewone’ mensen Hoe DSC er in slaagde om het zo ver te brengen? Het was in ieder geval niet met dure advertenties, uitstekende productkennis, schaalvoordelen of enorme distributienetwerken. Ze kochten simpelweg mesjes van een leverancier in Zuid-Korea, en verkochten deze online met een Amazon-gehoste website. Simpelweg geluk dan? Nee, ze leefden zich in in de noden van gebruikers en innoveerden speciaal voor hen. Hallo comfort, luxe en gemak, Bye klassiek marktmodel! Dollar Shave Club is een perfect voorbeeld van wat we een “market disruptor” noemen, ofwel een marktverstoorder. Een market disruptor is een bedrijf dat out of the box denkt en met een oplossing komt voor een behoefte waarvan klanten - en concurrenten - zich nog niet eens bewust zijn dat het een behoefte is. Maar eens de oplossing er is, kunnen mensen het niet meer missen. Marktverstoorders zijn ondernemers die doorgaan, net daar waar anderen stoppen. En ook jou willen we stimuleren om door te gaan. Om ook out of the box te gaan, om te innoveren, en voornamelijk: om de concurrentie altijd een stap voor te blijven. Innoveer, transformeer, charmeer Met Octopii willen we ook jouw KMO of non-profitorganisatie digitaal transformeren tot market disruptor. Samen met jou kijken we naar hoe je organisatie kan verbeteren, vernieuwen, en hoe we op een inventieve manier de klantervaring kunnen versterken. Als coach, als partner, als consultant, helpen we jouw ambities te realiseren.
by Hans Hantson 25 Nov, 2020
In tijden waar online verkoop belangrijker dan ooit is, kan ook de autosector niet achter blijven. Dat dacht ook Cardoen, de autosupermarkt dat onlangs startte met thuislevering van wagens. Cardoen merkte op dat afgelopen maanden het aantal websitebezoekers met 20%, vergeleken met de maanden vóór de coronapandemie. Niet enkel kledij of schoenen worden dus online aangekocht en thuis geleverd. Foto’s, video’s en videogesprekken Helaas zijn, door de huidige lockdown, toonzaalbezoeken of proefritjes niet mogelijk wanneer je een nieuwe wagen wilt kopen. Dus voorziet Cardoen op hun website duidelijke foto’s en video’s van de wagens. Daarnaast bieden ze een nieuwe service aan waarbij je kan videobellen met een verkoper die je alle details en opties kan uitleggen. Lijkt de auto wel iets voor jou? Dan kan je kiezen voor een thuislevering. De auto wordt geleverd met alle coronamaatregelen in het achterhoofd, namelijk: je auto en autosleutels worden dus volledig ontsmet bij aflevering. Indien je toch niet helemaal tevreden bent met de wagen, kan je deze retourneren op voorwaarde dat de wagen maximum 1.000 kilometer op de teller heeft staan en deze binnen de 14 dagen wordt teruggeven. Je krijgt je geld terug of je kan de wagen omruilen voor een ander exemplaar bij Cardoen. Een nieuwe stap in de autowereld? Thuislevering van wagens is niet helemaal nieuw in België, ook Tesla en Polestar gingen al deze kant uit. Wel is het gratis terugbrengen van de wagen een primeur in ons land. Het Chinees-Zweedse automerk Lynk & Co, een zustermerk van Volvo-Geely, gaat nog een stapje verder. De autogroep introduceerde een abonnementsformule waarbij je dus niet steeds met dezelfde wagen moet rijden. Een soort Spotify of Netflix, maar dan voor wagens. Het is duidelijk dat in digitale tijden ook de autosector evolueert. Autosupermarkt Cardoen zet alvast een stap in de goede richting.
by Hans Hantson 25 Nov, 2020
In 1997 zag Netflix het licht in de Verenigde Staten, 23 jaar later is Netflix het meest gebruikte streamingsplatform ter wereld. Maar wat maakt Netflix nu net zo speciaal dat het de wereld veroverde? Een stukje geschiedenis Op 14 april 1998 lanceerden Marc Randolph en Reed Hastings Netflix. De website bevatte zo een 925 beschikbare video’s die iedereen kon huren. Het oorspronkelijke idee? Het verhuren van dvd’s per post voor een onbepaalde tijd. Hoeveel dvd’s iemand kon lenen was afhankelijk van het soort abonnementstype de gebruiker had. Je kon het wat vergelijken met een videotheek. Een “gat in de markt” zo blijkt. Technologie blijft doorheen de jaren veranderen, zodus ook het internet. Het wordt sneller, groter en vooral beter waardoor Netflix in 2007 een eerste stap richting streaming kon maken. Netflix koos ervoor om, naast streaming, ook DVD- en Blue-Ray video’s verder te verhuren. Na enkele jaren merkte het bedrijf op dat niet enkel DVD’s meer de toekomst zijn en beslist om in 2011 de dvd-verhuur te rebranden naar Qwikster, waardoor Netflix zelf enkel nog maar voor streaming bestemd is. Deze beslissing viel niet in de smaak bij zowel abonnees als investeerders, en verloor hierdoor een pak abonnees. Slechts enkele weken na het aankondigen van Qwikster werd de website offline gehaald en ging de focus volop naar de streamingswebsite. Europa en de rest van de wereld Tien jaar lang was Netflix enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Begin 2012 vond het streamingsplatform zijn weg naar Europa, namelijk in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Op 19 september 2014 werd Netflix dan ook eindelijk in België gelanceerd. Op zes jaar tijd registreerden zich meer dan een miljoen Belgen. ` Op China en enkele landen na is Netflix bijna overal ter wereld beschikbaar, goed voor zo een 167 miljoen abonnees in meer dan 190 landen. Netflix Originals Casa De Papel, House of Cards, The Crown, het zijn maar enkele namen van de Netflix Originals. Het succes ligt niet enkel bij het ruime aanbod aan internationale films en series, maar ook bij hun in-house aanbod. Van documentaires tot niet-Engelstalige series en films. Ook wie liever films of series van eigen bodem heeft kan bij Netflix terecht voor enkele toppers zoals Undercover en De Twaalf. Het aanbod is enorm, wat bingewatchen zeer verleidelijk maakt. Bepaal zelf de serie Netflix veranderde de manier van TV kijken drastisch in 2018 met interactieve films. Het zelf bepalen van het verloop van een film of serie gaf de kijkers een nieuwe beleving. De allereerste interactieve film die Netflix introduceerde was Puss in Boots ofwel De Gelaarsde Kat. De jonge kijkertjes bepaalden verschillende acties van de kat. Later dat jaar kwam de eerste interactieve film voor volwassenen uit namelijk, Black Mirror ‘Bandensnatch’, de kans is groot dat je deze naam wel eens zag verschijnen op de sociale media. De kijker krijgt telkens verschillende keuzes, en kent vijf mogelijke eindes. De film kon zo 40 tot 90 minuten duren. De combinatie van top in-house series en films, een ruim aanbod en creativiteit van het bedrijf maakt van Netflix het perfecte streamingsplatform dat gerust nog enkele jaren op de markt blijft. Wij kijken alvast uit naar wat Netflix nog meer voor ons in petto heeft! Een abonnement is beschikbaar vanaf €7,99 per maand.
Share by: