by Hans Hantson
•
26 Nov, 2020
Kan je je nog herinneren wanneer je laatst een reis boekte in een fysiek reisbureau? Vroeger trokken we massaal naar reiskantoren in de buurt om een zonnige all-in vakantie te boeken in Spanje, een skivakantie naar de Franse Alpen, of een citytrip naar het romantische Milaan. Maar sinds vakantieliefhebbers toegang hebben tot het world wide web, is er heel wat veranderd in de reissector. Van de ene dag op de andere konden luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties via het internet direct aan de klant verkopen. Hierdoor werden reisagenten overbodig, en verloren zij veel klanten… Maar ook bij luchtvaartmaatschappijen werd al snel de wind uit de vleugels genomen door market disruptors. Neem bijvoorbeeld booking.com, een website waar mensen rechtstreeks een accommodatie kunnen boeken en zelf prijzen kunnen vergelijken. Of Airbnb, een app waarop je een deel van je huis of een tweede verblijf tijdelijk kan verhuren aan vakantiegangers. Dit verstoorde dan weer de markt van de hotels. Digitale transformatie sluit (vliegtuig)deuren, maar opent ook nieuwe Door de komst van het internet en andere marktverstoorders werd de reissector genoodzaakt om afscheid te nemen van oude gewoontes, en nieuwe te creëren. Maar door simpelweg een nieuwe aanpak te formuleren, en het daarbij te houden, word je geen hoogvlieger. Klanten verwachten vandaag namelijk een persoonlijke relatie, waarin je op de hoogte bent van zijn verwachtingen en voorkeuren. Dat je weet dat je klant graag een weekje naar de zon wil, maar daar geen huilende baby’s aan het zwembad wil horen, en je dus enkel adult only hotels aanprijst. Of dat je klant geniet van een mooi uitzicht, en je hem daarom een plekje geeft aan het raam tijdens het vliegen. Met zulke inzichten kan jij als organisatie ervoor zorgen dat het spannend avontuur van een reis al start bij het boeken ervan. Jij hebt impact op de beleving van de klant, en die kan je maar beter optimaal benutten. Spring op het vliegtuig naar de toekomst AI, managed services, IoT, VR, big data-gestuurde analyses, … Elke dag ontwikkelen er nieuwe technologieën, en jouw KMO of non-profitorganisatie heeft ze nodig om snel te kunnen reageren, en voor te blijven op concurrenten. Als de bliksem van start gaan, hals over kop? Die vlieger gaat niet op! Met Octopii willen we jouw bedrijf, stap voor stap, digitaal transformeren, met een goed doordachte aanpak. Een digitale transformatie is een ontwikkeling, en heel je bedrijf en alle afdelingen moeten mee ontwikkelen. We betrekken je team, geven je advies over welke technologische oplossing het best bij jouw organisatie past, en waken mee over het project. No more fear of market disruptors, be one yourself!